- INTRODUCTION
- CUSTOMER SATISFACTION
- INTELLIGENT ANUGERAH KUALITI NAIB CANSELOR (i-AKNC)
- PEMBENTANGAN AKHIR AKNC
- EXTENDED COLLABORATION
Pengenalan Unit Pentadbiran, ICT dan AKNC
Pentadbiran - menyediakan perkhidmatan sokongan pentadbiran dan teknikal dalam aspek pengurusan sumber manusia, pengurusan kewangan, perancangan strategik, ICT, pengurusan harta, pengurusan dokumen, fasiliti dan keselamatan.
ICT – keperluan sistem/aplikasi komputer dan peralatan yang penting menjadikan unit ini sebagai nadi penyediaan segala keperluan berkaitan. Perkhidmatan yang diberikan merangkumi 2 perkhidmatan iaitu pengurusan sistem teknologi maklumat dan pengurusan sokongan ICT.
Anugerah Kualiti Naib Canselor (AKNC) – merupakan satu anugerah kualiti utama universiti dimana unit ini sebagai sekretariat yang menguruskan segala aktiviti yang berkaitan dengan penganugerahan ini. Aktiviti yang diuruskan oleh unit ini termasuk bengkel penulisan laporan, bengkel penilaian laporan, sesi pembentangan akhir dan juga turut terlibat ketika Hari Kemuncak Bulan Inovasi.

Pengenalan
Pengenalan
Anugerah Kualiti mula diperkenalkan pada tahun 1996 dan dijenamakan semula kepada Anugerah Kualiti Naib Canselor (AKNC) pada tahun 2000. Ia merupakan anugerah kualiti tahunan daripada Naib Canselor Universiti Teknologi MARA (UiTM) kepada Pusat Tanggungjawab (PTJ) yang berjaya melaksanakan pembudayaan kualiti kerja yang cemerlang di UiTM.
AKNC adalah sebuah model kecemerlangan berdasarkan model Malcolm Baldrige Award (Education) yang menjadi rujukan dan digunapakai oleh UiTM untuk menyerlahkan budaya kualiti yang diamalkan di setiap PTJ melalui pelaporan pencapaian jabatan, fakulti dan kampus masing-masing.
Model kecemerlangan ini menitik beratkan aspek kepimpinan, perancangan strategik, tumpuan pelanggan, keutamaan pengukuran dan analisis, pengurusan sumber manusia dan pengoperasian proses disamping meletakkan fokus utama kepada produk atau perkhidmatan yang dihasilkan oleh PTJ yang terlibat.
Berbeza dari Baldrige Award yang menilai kecemerlangan organisasi dan agensi yang berlainan entiti, AKNC berperanan untuk memupuk amalan budaya kualiti PTJ dalam UiTM melalui hasil dan bukti pelaksanaannya.
Setelah lebih 20 tahun pelaksanaan anugerah ini, sudah tiba masanya AKNC ditambahbaik bagi menelusuri perubahan teknologi semasa sejajar dengan Pelan Strategik UiTM 2025. Oleh itu pada Januari 2020, InQKA telah mengambil inisiatif untuk membangunkan sebuah platform atas talian bagi mengurus pelaksanaan AKNC. Platform ini yang berasaskan kepada sistem pintar maklumat bersepadu atas talian telah dinamakan sebagai i-AKNC (Intelligent Anugerah Kualiti Naib Canselor).
Pembangunan i-AKNC adalah satu usaha untuk melancarkan proses 4P (Penulisan, Penilaian, Pengesahan dan Penganugerahan) dalam melaksanakan proses penulisan laporan, penghantaran laporan, penilaian laporan, pengurusan pemarkahan dan penganugerahan di dalam AKNC. Secara ringkas, semua proses yang dilaksanakan akan lebih bersistematik, menjimatkan masa dan kos, telus dan selamat.
Pembangunan i-AKNC berasaskan kepada Kitaran Hayat Pembangunan Sistem (System Development Life Cycle) yang melibatkan fasa perancangan, fasa pengumpulan keperluan dan analisa, fasa merekabentuk, fasa pembangunan pengaturcaraan, fasa pengujian dan fasa penyelenggaraan untuk menghasilkan sebuah sistem yang berkualiti. Penglibatan para pemegang taruh amat dititikberatkan di sepanjang kitar hayat i-AKNC ini.
Dengan pelaksanaan i-AKNC, ia menggambarkan usaha berterusan InQKA untuk komited dalam memperkasakan pembudayaan kualiti kerja yang cemerlang di UiTM melalui tadbir urus AKNC yang lebih mesra pelanggan, cekap dan berintegriti.
AKNC 2019
ACTIVITY | DATE | |||
---|---|---|---|---|
AKNC 2019 | ||||
AKNC Management Committee Meeting - Criteria Revision | 26th February 2019 | |||
AKNC 2019 Criteria Training | 26th March 2019 | |||
AKNC 2019 Briefing & Report Writing Training (Departments) | 8th April 2019 | |||
AKNC 2019 Briefing & Report Writing Training (Faculties) | 9th April 2019 | |||
AKNC 2019 Briefing & Report Writing Training (UiTM Campuses) | 11th April 2019 | |||
AKNC 2019 Report Submission | 26th July 2019 | |||
AKNC 2019 Reviewer's Training | 15th August 2019 | |||
AKNC 2019 Report Evaluation | 03rd-06th September 2019 | |||
AKNC Management Committee Meeting | 17th-18th September 2019 | |||
Announcement of AKNC 2019 Finalist | 03rd October 2019 | |||
Simulation for Final Presentation AKNC 2019 Panel | 08th October 2019 | |||
AKNC 2019 Finalist Presentation | 14th October 2019 | |||
Result of AKNC 2019 | 14th November 2019 |
AKNC 2019 FINALIST PRESENTATION

![]() |
![]() |
![]() |
||
---|---|---|---|---|
Ts. Noorfaizalfarid Hj Mohd Noor (Ketua) |
Pn. Siti Fatahiyah Mahamood | En. Abd Razak Abu Kassim | ||
Pensyarah Kanan, FSKM
|
Ketua Sistem Audit, ACIS | Ketua Unit Kualiti | ||
UiTM Cawangan Perlis
|
UiTM Shah Alam | UiTM Cawangan Terengganu | ||
Email: nfaizalf@uitm.edu.my
|
Email: sitif006@uitm.edu.my | Email: razakkassim@uitm.edu.my |
![]() |
![]() |
![]() |
||
---|---|---|---|---|
Dr. Shatina Saad | Prof. Madya Dr. Noriah Othman | Dr Mohamad Fariz Mohamad Taib | ||
Pensyarah Kanan, FPP
|
Profesor Madya, FSPU | Pensyarah Kanan, FSG | ||
UiTM Cawangan Selangor
|
UiTM Shah Alam | UiTM Shah Alam | ||
Email: shatinas@uitm.edu.my
|
Email: noriah403@uitm.edu.my | Email: mfariz@salam.uitm.edu.my |
![]() |
---|
En. Hadzli Ishak |
Ketua Unit Kualiti
|
UiTM Cawangan Kedah
|
Email: hadzli@uitm.edu.my
|