Antarabangsa | Pelajar | Staf | Alumni 

Select your language

{tab title="Pengenalan" class="blue"}

Pengenalan

Unit Sistem Kualiti dan Kecemerlangan Operasi melaksanakan aktiviti dan proses dalam pengekalan standard dan pengukuhan kualiti seluruh UiTM.  Unit ini terdiri daripada seorang Pengarah, Ketua, Koordinator, Penolong Pendaftar dan Pegawai Eksekutif.



{tab title="Jadual Latihan Sistem Kualiti dan Kecemerlangan Operasi" class="orange"}

Jadual Latihan Sistem Kualiti dan Kecemerlangan Operasi




{/tabs}
{tab title="Pengenalan" class="blue"}


Sistem Pengurusan Kualiti Bersepadu (iQMS) untuk UiTM adalah gabungan perkara-perkara berikut:
  • Dasar Jaminan dan Peningkatan Kualiti (QAEP)
  • Sistem Pengurusan Kualiti – Keperluan MS ISO 9001:2015
  • Kod Amalan Audit Institusi (COPIA)
  • Kod Amalan untuk Akreditasi Program (COPPA)
  • Program Standard untuk semua peringkat pengajian dari sarjana muda hingga pasca siswazah

Dengan penyepaduan kedua-duanya, UiTM memanfaatkan MS ISO 9001:2015 sebagai satu piawaian kepada sistem pengurusan kualiti yang diterima di seluruh dunia dan COPIA sebagai siri garis panduan dan kod amalan untuk pendidikan tinggi di Malaysia.

Skop pelaksanaan QMS termasuk dengan perkara-perkara berikut - penyelidikan, pengajaran dan pembelajaran, perkhidmatan dan penglibatan komuniti, dan kelestarian - bergantung pada kawasan tumpuan Pusat Tanggungjawab.

 

Future Work pada Sistem Pengurusan Kualiti Bersepadu

Dalam menjangkakan dan untuk dijadikan persediaan pada masa depan, InQKA sedang mengukuhkan keupayaan dan kapasiti dalam menyemak dan mengaudit bagi memenuhi permintaan masa hadapan dalam meningkatkan perkhidmatan jaminan kualitinya berdasarkan transformasi universiti baru-baru ini. Untuk menerima ISO 9001:2015, universiti melalui InQKA, sedang giat melatih People in Quality (PIQ) mengenai COPIA dan ISO 9000 sejak IQMS diperkenalkan pada 2016.

Versi baharu ISO iaitu ISO 9001 mengandungi perubahan yang termasuk mengurus dan menilai risiko, peluang dan perubahan, konteks organisasi serta pengetahuan yang didokumenkan.




{tab title="Strategi Pelaksanaan iQMS" class="green"}

Disebabkan semua QMS di UiTM sudah berpengalaman, pengurusan tertinggi membuat keputusan strategik pada tahun 2010 untuk menghapuskan bahan pada semua QMS di fakulti dan kampus seperti pensijilan luar ISO 9001. Tindakan ini bukan sahaja sebagai suatu penjimatan kepada universiti, malah memberi cabaran baharu kepada Ketua Pegawai Kualiti bagi kampus masing-masing (iaitu Dekan dan Rektor) untuk memastikan organisasi (PTJ) dibawahnya terus bertambah baik, kekal kukuh, dan mampan.

QMS kini dipertingkatkan dengan pengwujudan proses semakan, Kajian Sendiri oleh PTJ sendiri dan semakan rakan sebaya (Kajian Luar InQKA) yang dijalankan oleh InQKA. Kriteria untuk semakan ini adalah Kod Amalan Audit Institusi (COPIA) dan Kod Amalan untuk Akreditasi Program (COPPA) yang diperlukan daripada Agensi Kelayakan Malaysia (MQA).

Latihan semakan kendiri merupakan aktiviti penting dalam proses jaminan kualiti di UiTM. Ia menggunakan semua ulasan dalam sistem, termasuk kajian semula QMS. Ia membolehkan PTJ memikirkan keutamaan dan aktivitinya dan dengan itu memberi jaminan kepada dirinya dan pihak berkepentingan bahawa dasar, sistem dan proses untuk pembangunan, penyelenggaraan dan peningkatan kualiti berfungsi dengan berkesan. Bidang kekuatan dan kecemerlangan serta bidang yang memerlukan perhatian tertumpu untuk penambahbaikan boleh dikenal pasti melalui semakan kendiri. Output semakan kendiri akan merangkumi cadangan untuk penambahbaikan atau penambahbaikan kepada dasar, proses, program, perkhidmatan, kemudahan dan sumber manusia. Penemuan Semakan Kendiri direkodkan dalam Laporan Semakan Kendiri (SRR) PTJ, yang menyediakan asas untuk Kajian Luar InQKA. Semakan oleh InQKA mengesahkan penemuan dan kesimpulan semakan kendiri dan akhirnya menilai kemantapan fungsi jaminan kualiti PTJ




{tab title="Kitaran 5 Arah iQMS" class="orange"}


 

{tab title="Laporan Semakan Kendiri Dan Semakan Luar" class="blue"}

Laporan Semakan Kendiri (SRR)





Semakan Luar



{tab title="Latihan Audit Dalaman" class="red"}

Latihan Audit Dalaman iQMS

Pengenalan

ISO 9001:2015 ialah Piawaian Antarabangsa mengenai keperluan Sistem Pengurusan Kualiti (QMS) yang diperlukan untuk Jaminan Kualiti. Ia menetapkan keperluan yang sesuai untuk organisasi menunjukkan keupayaan Jaminan Kualiti dan untuk penilaian keupayaan itu melalui proses audit atau semakan.

Kod Amalan Audit Institusi (COPIA) telah dibangunkan untuk membantu institusi mempertingkatkan peruntukan yang berkualiti melalui semakan sendiri, proses penilaian dalaman dan audit luaran yang dijalankan oleh MQA (Lawatan Swa Akreditasi ).

Latihan Audit Dalaman telah dijalankan untuk mencapai objektif seperti berikut:

  • Untuk memahami prinsip dan konsep audit dalaman bagi ISO 9001:2015
  • Untuk memahami cara merancang audit
  • Untuk memahami cara melaksanakan audit, dengan pendekatan & kaedah yang ditetapkan
  • Untuk memahami cara menulis laporan audit
  • Untuk memahami cara melaksanakan tindakan pembetulan dan audit susulan
  • Untuk memahami iQMS – Sistem Pengurusan Kualiti Bersepadu



{tab title="Schedule" class="green"}

Fakulti/Kolej



KAMPUS-KAMPUS CAWANGAN



{tab title="Senarai Panel Penilai iQMS" class="orange"}

Senarai Panel Penilai iQMS

The iQMS Panel of Assessors telah menjalani sesi latihan pengukuhan pelaksanaan penilaian luar berdasarkan iQMS dan telah dilantik untuk menjalankan aktiviti audit sepanjang tahun mengikut jadual yang telah dirancang. 




{/tabs}
{tab title="Pengenalan" class="blue"}

Pengenalan


 
 



{tab title="Strategi Pelaksanaan di UiTM" class="green"}

STRATEGI PELAKSANAAN DI UiTM

2019


2018



Objektif, KPI dan Langkah-Langkah







2017






{tab title="Tanggungjawab" class="orange"}

TANGGUNGJAWAB












{tab title="Manual Pengguna OPIR" class="grey"}

Manual Pengguna OPIR




{tab title="Hasil" class="green"}

Hasil


Projek: Kecemerlangan Operasi Melalui Proses Penambahbaikan



Objektif, KPI dan Langkah-Langkah


Status Projek


Pencapaian Objektif dan Hasil Projek

Objektif 1:


Objektif 2:


Objektif 3:





{tab title="Operational Excellence Symposium" class="green"}

Operational Excellence Symposium


Poster Symposium Programme Book 















Symposium Winners 












OE Finalist 






{/tabs}
{tab title="Pengenalan" class="blue"}

Pengenalan 

Audit dalaman bagi pejabat korporat dijalankan sebagai sebahagian daripada Sistem Pengurusan Kualiti UiTM berdasarkan keperluan ISO 9001. Piawaian ISO 9001: 2015 telah digunakan untuk audit dalaman yang dilakukan pada 2017 sebagai persediaan untuk peralihan kepada standard baharu pada April 2018. Fokus utama audit ialah perancangan strategik, pengurusan risiko dan fungsi unit atau jabatan. 18 jabatan di bawah Pengurusan Korporat telah dikenal pasti untuk audit dalaman berdasarkan Pelan Audit yang telah dibangunkan pada Jun 2017. Audit dalaman telah dijalankan antara Ogos 2017 dan Mac 2018. Laporan Audit Dalaman dijana melalui sistem yang dikenali sebagai Sistem e- Pelaporan Audit Dalaman (SePADU).  



{tab title="Proses" class="green"}

Proses




{tab title="Juruaudit Korporat ISO 9001:2015" class="orange"}

Juruaudit Korporat ISO 9001:2015


{/tabs}
{tab title="Kampus" class="blue"}

Kampus 


 

{tab title="Fakulti" class="green"}

Fakulti




{tab title="Jabatan" class="orange"}

Jabatan




{tab title="Tanggungjawab Ketua Unit Kualiti" class="red"}

Tanggungjawab Ketua Unit Kualiti

Tanggungjawab Ketua Unit Kualiti (KUK):  

KUK bertanggungjawab mentadbir Pelan Kualiti dan mempunyai kuasa untuk menguruskan semua kerja yang memberi kesan kepada kualiti. KUK akan memimpin aspek berkaitan pembangunan, pelaksanaan, komunikasi dan penyelenggaraan dasar-dasar dan prosedur sistem kualiti yang telah diluluskan dan sedang berkuatkuasa.  


Tanggungjawab  

  1. Bertanggungjawab kepada Ketua PTJ untuk merangka, merancang dan mengurus pembangunan dan pelaksanaan matlamat, objektif, dasar, prosedur dan sistem yang berkaitan dengan kualiti dan jaminan kualiti.
  2. Membangun, melaksana, berkomunikasi dan mengekalkan pelan kualiti bagi memastikan kepatuhan kepadasemua keperluan peraturan, piawaian dan perundangan.
  3. Menyediakan perancangan tahunan latihan dan aktiviti kualiti PTJ.
  4. Merancang, menyelaras dan memantau pergerakan/aktiviti/infrastruktur kualiti PTJ dan UiTM (seperti EKSA, KIK, Bulan & Hari Inovasi, perlaksanaan dan penyelenggaraan SPK, Penilaian Kendiri, Audit, AKNC dan Kecemerlangan Operasi (OE)).
  5. Mengukur pencapaian proses-proses utama dan sokongan sistem pengurusan kualiti PTJ.
  6. Mengurus analisis data pencapaian dan penyediaan laporan penambahbaikan.
  7. Menyediakan permohonan peruntukan belanjawan tahunan  aktiviti kualiti PTJ.
  8. Menggerakkan pembudayaan kualiti di kalangan semua warga PTJ.
  9. Mengemaskini maklumat berkaitan kualiti di PTJ dan menyampaikan kepada semua warga.
  10. Bertindak sebagai pakar rujuk pelaksanaan kualiti PTJ.
  11. Menjadi pengantara InQKA bagi menggerakkan kualiti selari dengan matlamat UiTM.
  12. Menghadiri mesyuarat penyelarasan kualiti dan seumpamanya di peringkat UiTM.
  13. Membantu InQKA melaksana Penilaian Luaran (External Review) di PTJ lain dan membuat laporan.
  14. Mengurus dan mengambil bahagian dalam lawatan dan penilaian Pemeriksa Luar (External Examiner).  
  15. Menjadi Timbalan Pengerusi Jawatankuasa Jaminan Kualiti PTJ dengan terma rujukan yang telah ditetapkan oleh InQKA seperti berikut: 

  • Menyelaras perlaksanaan aktiviti jaminan kualiti PTJ mengikut keperluan COPPA dan COPIA dan Sistem Pengurusan Kualiti (SPK).
  • Mengurus dan melaksana Penilaian Kendiri PTJ secara berkala dengan mengambil kira isu-isu Laporan Audit Kualiti / Penilaian Kendiri (dalaman atau luaran) atau maklumbalas pihak berkepentingan dan mencadangkan tindakan susulan.  
  • Melaporkan hasil Penilaian Kendiri kepada pengurusan dan warga PTJ.
  • Membantu PTJ di dalam persediaan lawatan penilaian luaran.
  • Menyediakan log penemuan Penilaian Kendiri PTJ dan cadangan penambahbaikan (jika ada).  
  • Membuat analisa keseluruhan perlaksanaan jaminan kualiti UiTM.
  • Membantu InQKA menyediakan Laporan Penilaian Kendiri dan Cadangan Penambahbaikan jaminan kualiti UiTM.
  • Menyelaras lawatan dan laporan akreditasi dan merangka pelan tindakan untuk dikemukakan kepada pengurusan PTJ.



{/tabs}
Soalan Lazim

SISTEM KUALITI

S1:   Apakah itu Self-Review Report (SRR)?

J1:   Self-Review Report (SRR) merupakan penilaian prestasi PTJ berdasarkan institusi atau program dalam memenuhi semua keperluan dalaman dan luaran secara berkala untuk mengenal pasti dan memperbaiki kelemahan dalam sistem. Hasil Self Review adalah SRR yang menjadi bahan rujukan utama Penilaian Luar (ER).


S2:   
Bagaimanakah pelaporan SRR disediakan?

J2:   Pelaporan SSR MESTI dihasilkan secara berkala setiap tahun berdasarkan garis panduan daripada InQKA dengan menggunakan eSRR. Pengurusan tertinggi MESTI meneliti, membincangkan dan mengambil tindakan bagi masalah yang ditemui.

S3:   Siapakah yang bertanggungjawab untuk menghantar SRR?

J3:   Chief Quality Officer (CQO) iaitu Dekan/Rektor/Ketua Pusat bertanggungjawab penuh untuk menghantar SRR yang telah diluluskan kepada InQKA.

 
S4:   Bagaimanakah SRR hendak dihantar kepada InQKA?

J4:   CQO perlu menghantar e-mel pemakluman penghantaran laporan bersama dengan pautan folder eSRR di Google Drive (GD) yang telah ditetapkan sebagai perkongsian (sharing) dengan pihak SKKO ke qsoe.inqka@uitm.edu.my.

 
S5:   Bilakah pihak PTJ perlu menghantar Self-Review Report (SRR)?

J5:   SRR bagi tahun sebelumnya perlu dihantar ke InQKA selewat-lewatnya pada 31 Mac bagi tahun semasa.

        Contoh:  SRR Fakulti Perakaunan Tahun 2022, tarikh akhir penghantaran adalah pada 31 Mac 2023.

 
S6:   Bilakah Penilaian Luar Integrated Quality Management System (iQMS) akan dijalankan?

J6:   Penilaian Luar iQMS akan dijalankan pada setiap minggu kuliah dan setiap kitaran mengambil masa selama 2 tahun.  Jadual pelaksanaan boleh dirujuk melalui pautan ini https://inqka.uitm.edu.my/staging/index.php/service-english/quality-management-system-and-operational-excellence#schedule

 
S7:   Adakah PTJ boleh menganjurkan Kursus Audit Dalaman dan mendapatkan sijil daripada pihak InQKA?

J7:   Ya, PTJ boleh menganjurkan Kursus Audit Dalaman. Sijil boleh dimohon daripada pihak InQKA dengan menghantar surat rasmi kepada Penolong Naib Canselor InQKA.  Pihak InQKA akan membuat pelantikan penceramah yang terlibat dan menyediakan modul kursus.

 
S8:   Adakah peserta yang tidak lulus dalam ujian Kursus Audit Dalaman layak dilantik sebagai Auditor?

J8:   Peserta yang tidak lulus dalam ujian Kursus Audit Dalaman tidak boleh dilantik sebagai Auditor kerana kursus dan ujian yang diberikan bertujuan untuk menilai tahap kompetensi dan kelayakan peserta untuk menjadi seorang Auditor.

 

KECEMERLANGAN OPERASI

 

S1:   Apakah yang membezakan Kecemerlangan Operasi (OE) dan Kumpulan Inovatif dan Kreatif (KIK)?

J1:   OE memberi fokus terhadap penambahbaikan proses kerja manakala KIK memberi fokus terhadap inovasi yang dihasilkan untuk menambahbaik serta meningkatkan kecekapan pengurusan.

 
S2:   Bilakah tarikh akhir penyediaan maklumat OE dalam sistem Online Process Improvement Register (OPIR)?

J2:   Maklumat OE boleh dikemaskini dan dimuat naik ke dalam sistem OPIR selewat-lewatnya pada 31 Disember bagi setiap tahun semasa.

 
S3:   Bilakah penilaian OE akan dijalankan?

J3:   Proses penilaian OE tahun semasa akan dijalankan pada bulan Julai hingga Oktober pada tahun berikutnya.

       Contoh:  OE yang dihantar pada tahun 2021 dinilai pada bulan Julai 2022.

 
S4:   Bagaimanakah pelantikan Jurulatih OE (OE Trainer) dibuat?

J4:   Pelantikan Jurulatih OE dibuat oleh pihak InQKA selepas staf yang berkenaan menghadiri kursus OE anjuran InQKA. 

 
S5:   Bagaimanakah staf ingin mendapatkan akses kepada sistem OPIR?

J5:   Untuk mengakses sistem OPIR, staf perlu memberikan nombor pekerja kepada pihak SKKO supaya nama boleh didaftarkan ke dalam sistem tersebut.  Sistem boleh diakses oleh semua OE Trainer, KUK dan Ketua Jabatan melalui https://opir.uitm.edu.my/ dan log masuk perlu menggunakan ID dan kata laluan SSO UiTM. 

 
S6:   Berapakah bilangan ahli pasukan Kecemerlangan Operasi?

J6:   Bilangan ahli pasukan Kecemerlangan Operasi bergantung kepada keperluan PTJ untuk melaksanakan penambahbaikan sesuatu proses kerja.  Walaubagaimanapun, pihak InQKA mencadangkan bilangan ahli yang bersesuaian bagi satu proses kerja adalah seramai 6 orang.


S7:   
Bagaimanakah pelaporan OE perlu dibuat?

J7:   Pelaporan OE perlu diisi di dalam sistem OPIR beserta dengan dokumen bukti yang telah disahkan oleh Ketua Jabatan.  Pelaporan ini terdiri daripada Perancangan dan Inisiatif PTJ, Hasil OE dan Impak penambahbaikan proses kerja.

 
S8:   Apakah dokumen-dokumen yang perlu dimuat naik ke dalam Sistem OPIR?

J8:   Dokumen yang perlu dimuat naik perlulah berkaitan bagi menyokong laporan yang dinyatakan seperti petikan minit mesyuarat, surat pelantikan, gambar dan laporan yang telah disahkan oleh Ketua Jabatan. Had maksimum bagi satu dokumen bukti adalah 1MB.

Contact Us

Institut Kualiti dan Pengembangan Ilmu (InQKA)
Aras 5, Kompleks Al-Farabi,
Universiti Teknologi MARA (UiTM)
40450 Shah Alam, Selangor
MALAYSIA

Website Inquiry:
Webmaster: inqka@uitm.edu.my

Tel: +603-5543 5702
Fax: +603-5543 5721