- PENGENALAN
- SISTEM PENGURUSAN KUALITI BERSEPADU (iQMS)
- KECEMERLANGAN OPERASI
- ISO 9001 PENGURUSAN KORPORAT UiTM
- KERJASAMA DILANJUTKAN - KETUA UNIT KUALITI
- SOALAN LAZIM
Pengenalan
Unit Sistem Kualiti dan Kecemerlangan Operasi melaksanakan aktiviti dan proses dalam pengekalan standard dan pengukuhan kualiti seluruh UiTM. Unit ini terdiri daripada seorang Pengarah, Ketua, Koordinator, Penolong Pendaftar dan Pegawai Eksekutif.
{tab title="Jadual Latihan Sistem Kualiti dan Kecemerlangan Operasi" class="orange"}
Jadual Latihan Sistem Kualiti dan Kecemerlangan Operasi
BIL | NAMA BENGKEL/ KURSUS | TARIKH BENGKEL/ KURSUS |
---|---|---|
1. |
Taklimat Pengurusan Self-Review Report |
3 Januari 2023 |
2. |
Mesyuarat JK Tindakan Penilaian Luar, Pentaksiran dan Penilaian |
9 Januari 2023 |
3. |
Taklimat dan Ujian Kompetensi Panel Penilai Laporan AKNC 2023 |
11 - 12 Januari 2023 |
4. |
Taklimat Mega AKNC |
31 Januari 2023 |
5. |
Kursus Audit Dalam UiTM Cawangan Johor dan Taklimat Kecemerlangan Operasi |
30 Januari - 1 Februari 2023 |
6. |
Forum Pengurusan Self-Review Report |
8 Februari 2023 |
7. |
Kursus Audit Dalam ISO 9001:2015 Pejabat Bendahari |
9 - 10 Februari 2023 |
8. |
Taklimat Kecemerlangan Operasi Pejabat Hal Ehwal Pelajar |
13 Februari 2023 |
9. |
Bengkel Dokumen Kualiti Bahagian Arkib |
15 - 16 Februari 2023 |
10. |
Taklimat Pengurusan Audit Dalam kepada KSA |
22 Februari 2023 |
11. |
Bengkel Penulisan Pelaporan OE |
7 Mac 2023 |
12. |
Bengkel Persediaan Penilaian Luar iQMS (PTJ) |
9 Mac 2023 |
13. |
Taklimat Auditee untuk Persediaan Surveillance Audit pada 17 - 18 April 2023 |
5 April 2023 |
14. |
Audit Surveillance 1 9001:2015 |
17 - 18 April 2023 |
15. |
Bengkel Pengukuhan Penilaian Luar Integrated Quality Management System (iQMS) dengan Kerjasama ILD |
2 - 3 Mei 2023 |
16. |
Training of Trainers (ToT) Integrated Quality Management System (iQMS) dengan Kerjasama ILD |
10 - 11 Mei 2023 |
17. |
Bengkel Penilaian OE |
10 Mei 2023 |
18. |
Bengkel OE Trainer |
6 Jun 2023 |
19. |
Pembentangan Akhir Finalis OE |
14 Jun 2023 |
20. |
Simposium OE 2023 |
16 Ogos 2023 |
21. |
Bengkel Pemantapan Penulisan Artikel OE |
9 Jun 2023 |
22. |
Audit Dalam Korporat, ISO 9001:2015 |
20 - 21 September 2023 |
23. |
Bengkel Audit Dalam Sistem Pengurusan Kualiti ISO 9001:2015 |
11 Oktober 2023 |
24. |
Sesi Perkongsian OE |
11 November 2023 |
{/tabs}
![](/staging/images/stories/QSOE/Integrated-QMS.png)
- Dasar Jaminan dan Peningkatan Kualiti (QAEP)
- Sistem Pengurusan Kualiti – Keperluan MS ISO 9001:2015
- Kod Amalan Audit Institusi (COPIA)
- Kod Amalan untuk Akreditasi Program (COPPA)
- Program Standard untuk semua peringkat pengajian dari sarjana muda hingga pasca siswazah
Dengan penyepaduan kedua-duanya, UiTM memanfaatkan MS ISO 9001:2015 sebagai satu piawaian kepada sistem pengurusan kualiti yang diterima di seluruh dunia dan COPIA sebagai siri garis panduan dan kod amalan untuk pendidikan tinggi di Malaysia.
{tab title="Strategi Pelaksanaan iQMS" class="green"}
Disebabkan semua QMS di UiTM sudah berpengalaman, pengurusan tertinggi membuat keputusan strategik pada tahun 2010 untuk menghapuskan bahan pada semua QMS di fakulti dan kampus seperti pensijilan luar ISO 9001. Tindakan ini bukan sahaja sebagai suatu penjimatan kepada universiti, malah memberi cabaran baharu kepada Ketua Pegawai Kualiti bagi kampus masing-masing (iaitu Dekan dan Rektor) untuk memastikan organisasi (PTJ) dibawahnya terus bertambah baik, kekal kukuh, dan mampan.
QMS kini dipertingkatkan dengan pengwujudan proses semakan, Kajian Sendiri oleh PTJ sendiri dan semakan rakan sebaya (Kajian Luar InQKA) yang dijalankan oleh InQKA. Kriteria untuk semakan ini adalah Kod Amalan Audit Institusi (COPIA) dan Kod Amalan untuk Akreditasi Program (COPPA) yang diperlukan daripada Agensi Kelayakan Malaysia (MQA).
Latihan semakan kendiri merupakan aktiviti penting dalam proses jaminan kualiti di UiTM. Ia menggunakan semua ulasan dalam sistem, termasuk kajian semula QMS. Ia membolehkan PTJ memikirkan keutamaan dan aktivitinya dan dengan itu memberi jaminan kepada dirinya dan pihak berkepentingan bahawa dasar, sistem dan proses untuk pembangunan, penyelenggaraan dan peningkatan kualiti berfungsi dengan berkesan. Bidang kekuatan dan kecemerlangan serta bidang yang memerlukan perhatian tertumpu untuk penambahbaikan boleh dikenal pasti melalui semakan kendiri. Output semakan kendiri akan merangkumi cadangan untuk penambahbaikan atau penambahbaikan kepada dasar, proses, program, perkhidmatan, kemudahan dan sumber manusia. Penemuan Semakan Kendiri direkodkan dalam Laporan Semakan Kendiri (SRR) PTJ, yang menyediakan asas untuk Kajian Luar InQKA. Semakan oleh InQKA mengesahkan penemuan dan kesimpulan semakan kendiri dan akhirnya menilai kemantapan fungsi jaminan kualiti PTJ
{tab title="Kitaran 5 Arah iQMS" class="orange"}
{tab title="Laporan Semakan Kendiri Dan Semakan Luar" class="blue"}
Laporan Semakan Kendiri (SRR)
![](/staging/images/stories/QSOE/SRR.png)
Semakan Luar
![](/staging/images/stories/QSOE/External-Review.png)
{tab title="Latihan Audit Dalaman" class="red"}
Latihan Audit Dalaman iQMS
Pengenalan
ISO 9001:2015 ialah Piawaian Antarabangsa mengenai keperluan Sistem Pengurusan Kualiti (QMS) yang diperlukan untuk Jaminan Kualiti. Ia menetapkan keperluan yang sesuai untuk organisasi menunjukkan keupayaan Jaminan Kualiti dan untuk penilaian keupayaan itu melalui proses audit atau semakan.
Kod Amalan Audit Institusi (COPIA) telah dibangunkan untuk membantu institusi mempertingkatkan peruntukan yang berkualiti melalui semakan sendiri, proses penilaian dalaman dan audit luaran yang dijalankan oleh MQA (Lawatan Swa Akreditasi ).
Latihan Audit Dalaman telah dijalankan untuk mencapai objektif seperti berikut:
- Untuk memahami prinsip dan konsep audit dalaman bagi ISO 9001:2015
- Untuk memahami cara merancang audit
- Untuk memahami cara melaksanakan audit, dengan pendekatan & kaedah yang ditetapkan
- Untuk memahami cara menulis laporan audit
- Untuk memahami cara melaksanakan tindakan pembetulan dan audit susulan
- Untuk memahami iQMS – Sistem Pengurusan Kualiti Bersepadu
{tab title="Schedule" class="green"}
Fakulti/Kolej
BIL | NAMA BENGKEL/ KURSUS | TARIKH BENGKEL/ KURSUS |
---|---|---|
1. | Akademi Pengajian Islan Kontemporari (ACIS) |
11 – 13 April 2022 |
2. | Fakulti Senibina, Perancangan dan Ukur |
25 - 27 April 2022 |
3. | Fakulti Perubatan |
17 - 19 Mei 2022 |
4. | Kolej Pengajian Kejuruteraan (Kejuruteraan Elektrik, Kejuruteraan Kimia, Kejuruteraan Mekanikal, Kejuruteraan Awam) |
7 - 9 Jun 2022 |
5. | Fakulti Pergigian |
17 - 19 |
6. | Fakulti Pengurusan dan Perniagaan |
17 - 19 Oktober 2022 |
7. | Fakulti Sains Gunaan |
31 Oktober - |
8. | Fakulti Sains Kesihatan |
14 - 16 |
9. | Fakulti Sains Komputer dan Matematik |
14 - 16 November 2022 |
10. | Fakulti Perladangan dan Agroteknologi |
28 - 30 |
KAMPUS-KAMPUS CAWANGAN
BIL | NAMA BENGKEL/ KURSUS | TARIKH BENGKEL/ KURSUS |
---|---|---|
1. | UiTM Cawangan Terengganu |
11 - 13 April 2022 |
2. | UiTM Cawangan Perlis |
25 - 27 April 2022 |
3. | UiTM Cawangan Kelantan | 17 - 19 Mei 2022 |
4. | UiTM Cawangan Sarawak |
20 - 22 Jun 2022 |
5. | UiTM Cawangan Sabah |
20 - 22 Jun 2022 |
6. | UiTM Cawangan Negeri Sembilan |
31 Oktober - 2 November 2022 |
7. | UiTM Cawangan Johor |
28 - 30 November 2022 |
{tab title="Senarai Panel Penilai iQMS" class="orange"}
Senarai Panel Penilai iQMS
The iQMS Panel of Assessors telah menjalani sesi latihan pengukuhan pelaksanaan penilaian luar berdasarkan iQMS dan telah dilantik untuk menjalankan aktiviti audit sepanjang tahun mengikut jadual yang telah dirancang.
BIL | NAMA | PUSAT TANGGUNGJAWAB (FAKULTI/ KAMPUS/ JABATAN) |
---|---|---|
1 |
Abd Razak Bin Abu Kassim |
UiTM Kampus Dungun |
2 |
Adzura Elier Ahmad |
Fakulti Pendidikan |
3 |
Ahmad Nazri Mansor |
Fakulti Pengurusan Maklumat (FPM) |
4 |
Aida Azlina Mohd Bee |
UiTM Kampus Bandaraya Melaka |
5 |
Assoc Prof Dr Rezianna Muhammed Kassim |
Fakulti Sains Sukan & Rekreasi (FSR) |
6 |
Assoc Prof Dr Rezianna Muhammed Kassim |
Fakulti Sains Sukan & Rekreasi (FSR) |
7 |
Associate Professor Ts Dr Syamsul Nor Azlan Bin Mohamad |
Bahagian Hal Ehwal Akademik (BHEA) |
8 |
Badrul Hisham Bin Hussein |
Unit Pengurusan Risiko UiTM |
9 |
Cheong Tau Han |
Fakulti Pendidikan |
10 |
Dayang Nazari Binti Awang Drahman |
UiTM Kampus Samarahan |
11 |
Dr Faizah Eliza Abdul Talib |
Institut Kepimpinan & Pembangunan (ILD) |
12 |
Dr Noraiza Abdul Rahman |
Fakulti Undang-Undang (FUU) |
13 |
Dr Nur Melissa Binti Mohammad Faisal Wee |
Fakulti Pengurusan Perniagaan (FPP) |
14 |
Dr Rachel Samuel |
UiTM Kampus Bandaraya Melaka |
15 |
Dr. Ahmad Yusri Dak |
UiTM Kampus Arau |
16 |
Dr. Ruslaina Yusoff |
UiTM Kampus Machang |
17 |
Dr. Shatina Saad |
Fakulti Pengurusan Perniagaan (FPP) |
18 |
Fadzilah Mohd Shariff |
Fakulti Pengurusan Hotel & Pelancongan (FPHP) |
19 |
Fadzlina Mohd Fahmi |
Fakulti Perakaunan (FPN) |
20 |
Faikah Binti Awang@Ismail |
UiTM Kampus Kuala Pilah |
21 |
Fairuz Bin Abd Hakim |
UiTM Kampus Permatang Pauh |
22 |
Fatimatuzzahra' Dzulkifli |
Fakulti Undang-Undang (FUU) |
23 |
Fatin Nur Najwa Norazman |
Fakulti Sains Kesihatan (FSK) |
24 |
Habibah Omar |
Fakulti Undang-Undang (FUU) |
25 |
Hairani Binti Wahab |
Fakulti Pengurusan Maklumat (FPM) |
26 |
Hashim Fadzil Ariffin |
UiTM Kampus Permatang Pauh |
27 |
Hazrina Mansor (Dr.) |
Fakulti Kejuruteraan Awam (FKA) |
28 |
Henny Hazliza Binti Mohd Tahir |
UiTM Kampus Segamat |
29 |
Henny Hazliza Mohd Tahir |
UiTM Kampus Segamat |
30 |
Itaza Afiani Mohtar |
UiTM Kampus Tapah |
31 |
Janette Jannah Binti Poheng |
Fakulti Muzik |
32 |
Jazira Anuar |
Fakulti Pengurusan Hotel & Pelancongan (FPHP) |
33 |
Josephine Lourdunathan |
Akademi Pengajian Bahasa (APB) |
34 |
Jufiza A. Wahab |
UiTM Kampus Tapah |
35 |
Linda Binti Abd Hamid |
Fakulti Seni Lukis & Seni Reka (FSSR) |
36 |
Lyly Nyl Binti Ismail |
UiTM Kampus Bukit Mertajam |
37 |
Mawarni Mohamed |
Fakulti Pendidikan |
38 |
Mazidah Binti Mukri |
Fakulti Kejuruteraan Awam (FKA) |
39 |
Mazlifah Mansoor |
Institut Pendidikan Berterusan & Pengajian Profesional (iCEPS) |
40 |
Mohamad Shahrimi Bin Hashim |
Fakulti Sains Gunaan (FSG) |
41 |
Mohd Elfee Bin Ab Rashid |
UiTM Kampus Seremban 3 |
42 |
Mohd Taufik Bin Zamri @ Zimri |
Fakulti Pengurusan Hotel & Pelancongan (FPHP) |
43 |
Musdiana Bt Mohamad Salleh |
UiTM Kampus Sungai Petani |
44 |
Noor Aina Abdul Razak |
UiTM Kampus Bukit Mertajam |
45 |
Noor Shima Binti Antony |
UiTM Kampus Samarahan 2 |
46 |
Noraida Abd Karim |
Fakulti Pengurusan Hotel & Pelancongan (FPHP) |
47 |
Noreha Binti Taib |
Akademi Pengajian Bahasa (APB) |
48 |
Norhafizah Binti Abdul Rahman |
UiTM Kampus Seri Iskandar |
49 |
Noriah Othman |
Fakulti Senibina Perancangan & Ukur (FSPU) |
50 |
Norlida Binti Che Rose |
Pusat Asasi UiTM |
51 |
Norlis Bt Osman |
UiTM Kampus Kuala Pilah |
52 |
Norzuwana Sumarjan |
Fakulti Pengurusan Hotel & Pelancongan (FPHP) |
53 |
Nur Firdaus Abdul Rashid |
UiTM Kampus Arau |
54 |
Phang Yook Ngor |
Fakulti Sains Komputer & Matematik (FSKM) |
55 |
Prof Dr Catherine S F Ho |
Fakulti Pengurusan Perniagaan (FPP) |
56 |
Prof Madya Dr Lim Siong Meng |
Fakulti Farmasi |
57 |
Profesor Madya Dr Norwati Binti Hj Roslim |
Akademi Pengajian Bahasa (APB) |
58 |
Profesor Madya Dr Norwati Binti Hj Roslim |
Akademi Pengajian Bahasa (APB) |
59 |
Rafidah Kamarudin |
UiTM Kampus Kuala Pilah |
60 |
Robekhah Harun |
Akademi Pengajian Bahasa (APB) |
61 |
Rohana Mahbub |
Institut Pendidikan Berterusan & Pengajian Profesional (iCEPS) |
62 |
Rohayu Yusop |
Fakulti Perakaunan (FPN) |
63 |
Rokiah Muda |
UiTM Kampus Dungun |
64 |
Roslinda Binti Abdul Wab |
Fakulti Pendidikan |
65 |
Salamiah A Jamal |
UiTM Kampus Puncak Alam |
66 |
Sharifah Muzlia Syed Mustafa |
Fakulti Pendidikan |
67 |
Sharifah Sheha Syed Aziz Baftim |
Akademi Pengajian Bahasa (APB) |
68 |
Shariful Amran Bin Abd Rahman |
UiTM Kampus Machang |
69 |
Shireena Basree Binti Abdul Rahman |
Fakulti Pendidikan |
70 |
Siti Fatahiyah Mahamood |
Akademi Pengajian Islam Kontemporari (ACIS) |
71 |
Siti Nor Fadillah Binti Ahmad Shariff |
UiTM Kampus Dungun |
72 |
Siti Nurhanifah Binti Sulong |
Fakulti Pengurusan Hotel & Pelancongan (FPHP) |
73 |
Siti Rahayu Sarman |
UiTM Kampus Segamat |
74 |
Siti Rashidah Mohd Nasir |
Fakulti Kejuruteraan Awam (FKA) |
75 |
Sr Dr Kartina Alauddin |
Fakulti Senibina Perancangan & Ukur (FSPU) |
76 |
Sri Yusmawati Mohd Yunus |
UiTM Kampus Seremban 3 |
77 |
Sujatha Menon |
Akademi Pengajian Bahasa (APB) |
78 |
Suseela Devi |
Fakulti Sains Pentadbiran dan Pengajian Polisi (FSPPP) |
79 |
Syed Abdul Illah Alyahya Syed Abd Kadir |
Pusat Asasi UiTM |
80 |
Ts Mohd Norafizal Abd Aziz |
UiTM Kampus Raub |
81 |
Tuan Zaiunun Tuan Bt Mat |
Fakulti Perakaunan (FPN) |
82 |
Ummi Kalthum Ibrahim |
Fakulti Kejuruteraan Kimia (FKK) |
83 |
Valerie Chan Sue Lin Binti Abdullah |
UiTM Kampus Samarahan 2 |
84 |
Yussri Bin Sawani |
UiTM Kampus Samarahan |
85 |
Zaidatulhusna Binti Mod Isnani |
UiTM Kampus Seremban 3 |
86 |
Zaidatulhusna Binti Mod Isnani |
UiTM Kampus Seremban 3 |
87 |
Zarina Abu Bakar |
UiTM Kampus Segamat |
88 |
Zetty Harisha Harun |
UiTM Kampus Sungai Petani |
89 |
Zuriati Janin |
Fakulti Kejuruteraan Elektrik (FKE) |
{/tabs}
Pengenalan
{tab title="Strategi Pelaksanaan di UiTM" class="green"}
STRATEGI PELAKSANAAN DI UiTM
2019
![](/staging/images/stories/OE/OE-Implementation-Strategy-2019.jpg)
2018
![](/staging/images/stories/OE/OE-IMPLEMENTATION-STRATEGY-FOR-UiTM_editnew.jpg)
Objektif, KPI dan Langkah-Langkah
![](/staging/images/stories/OE/KPI-OE-2018.png)
![](/staging/images/stories/OE/INFOGRAFIK-OPIR_2.png)
![](/staging/images/stories/OE/HI-OPIR-2.png)
2017
![](/staging/images/stories/OE/Objectives-KPIs-and-Measures_LATEST_2017.jpg)
![](/staging/images/stories/OE/project-operational-excellence-through-process-improvement-2017.jpg)
{tab title="Tanggungjawab" class="orange"}
TANGGUNGJAWAB
![](/staging/images/stories/OE/Peranan_Pelaksana_OE.jpg)
Manual Pengguna OPIR
{tab title="Hasil" class="green"}
Hasil
Projek: Kecemerlangan Operasi Melalui Proses Penambahbaikan
![](/staging/images/stories/OE/project-operational-excellence-through-process-improvement-2017.jpg)
Objektif, KPI dan Langkah-Langkah
![](/staging/images/stories/OE/Objectives-KPIs-and-Measures_LATEST_2017.jpg)
Status Projek
![](/staging/images/stories/OE/STATUS-OF-PROJECT_edit.jpg)
Pencapaian Objektif dan Hasil Projek
Objektif 1:
Objektif 2:
Objektif 3:
{tab title="Operational Excellence Symposium" class="green"}
Operational Excellence Symposium
Poster Symposium Programme Book
![](/staging/images/stories/OE/cover_buku_oe_simposium.jpg)
![](/staging/images/stories/OE/COVER-BUKU-PROGRAM-SIMPOSIUM-OE_4.jpg)
![](/staging/images/stories/OE/SESI-PEMBENTANGAN-FINALIS-KECEMERLANGAN-OPERASI-2019-FB-IG.jpg)
![](/staging/images/stories/OE/OE-SIMPOSIUM-2020_SOCIAL-MEDIA.jpg)
![](/staging/images/stories/OE/SIMPOSIUM-OE-SOCMED-YANG-TERKINI.jpg)
Symposium Winners
SUPER SAVER AWARD | ||||
---|---|---|---|---|
PLATINUM | Pengemaskinian Rekod Pangkalan Data Program Akademik | Academic Affairs Division |
ACADEMIC CATEGORIES | ||||
---|---|---|---|---|
GOLD | Pengemaskinian Rekod Pangkalan Data Program Akademik | Academic Affairs Division (HEA) | ||
SILVER | Proses Penilaian Luar | Institute of Quality and Knowledge Advancement (InQKA) | ||
BRONZE | Menyegerakan Pembelian Alatan Mengajar | UiTM Perlis Branch |
ADMINISTRATION CATEGORIES | ||||
---|---|---|---|---|
GOLD | Proses Pendaftaran Pelajar Baru | Student Affairs Division (HEP) | ||
SILVER | Proses Mesyuarat Senat Universiti | Academic Affairs Division (HEA) | ||
BRONZE | Langganan Pangkalan Data Atas Talian | Library (PTAR) |
FINANCIAL CATEGORIES | ||||
---|---|---|---|---|
GOLD | Prosedur Pengurusan Latihan | Faculty of Accountancy | ||
SILVER | Pembelian Tikel Kapal Terbang Pejabat Bendahari | Bursary | ||
BRONZE | Proses Penyelenggaraan Fasiliti (BPF-ICT) | UiTM Perlis Branch |
BEST POSTER AWARD | ||||
---|---|---|---|---|
WINNER | Prosedur Pengurusan Latihan | Faculty of Accountancy |
OE Finalist
{/tabs}
Pengenalan
Audit dalaman bagi pejabat korporat dijalankan sebagai sebahagian daripada Sistem Pengurusan Kualiti UiTM berdasarkan keperluan ISO 9001. Piawaian ISO 9001: 2015 telah digunakan untuk audit dalaman yang dilakukan pada 2017 sebagai persediaan untuk peralihan kepada standard baharu pada April 2018. Fokus utama audit ialah perancangan strategik, pengurusan risiko dan fungsi unit atau jabatan. 18 jabatan di bawah Pengurusan Korporat telah dikenal pasti untuk audit dalaman berdasarkan Pelan Audit yang telah dibangunkan pada Jun 2017. Audit dalaman telah dijalankan antara Ogos 2017 dan Mac 2018. Laporan Audit Dalaman dijana melalui sistem yang dikenali sebagai Sistem e- Pelaporan Audit Dalaman (SePADU).
{tab title="Proses" class="green"}
Proses
![](/staging/images/stories/qms/Process_Internal_Audit_Corporate_ISO_9001.jpg)
{tab title="Juruaudit Korporat ISO 9001:2015" class="orange"}
Juruaudit Korporat ISO 9001:2015
BIL | AUDITOR | JABATAN |
---|---|---|
1. | Ts. Mohd Norafizal Abd Aziz Ketua Sistem Audit |
Universiti Teknologi MARA Cawangan Pahang |
2. | Prof. Madya Ir. Ts. Dr. Nik Rosli Abdullah | Institut Kualiti dan Pengembangan Ilmu (InQKA) |
3. |
Prof. Madya Dr. Shahrul Azam Abdullah @ Abd Aziz |
Institut Kualiti dan Pengembangan Ilmu (InQKA) |
4. |
Dr. Razulaimi Razali |
Institut Kualiti dan Pengembangan Ilmu (InQKA) |
5. |
Puan Noor Azmah Zuber |
Institut Kualiti dan Pengembangan Ilmu (InQKA) |
6. |
Puan Fairuzah Zaharos Mansor |
Akademi Pengajian Bahasa |
7. |
Puan Hairani Wahab |
Fakulti Pengurusan Maklumat |
8. |
Puan Juhaida Abd Aziz |
Fakulti Pengurusan Maklumat |
9. |
Dr. Leny Suzana Suddin |
Fakulti Perubatan |
10. |
Prof . Madya Dr Suzanna Daud |
Fakulti Perubatan |
11. |
Puan Linda Ab Hamid |
Fakulti Seni Lukis & Seni Reka |
12. |
Prof. Madya Dr. Noriah Othman |
Fakulti Senibina Perancangan & Ukur |
13. |
Puan Zainortul Akmar Zainon Abidin |
Institut Kepimpinan dan Pembangunan (ILD) |
14. |
Puan Intan Zuriaty Mujirimi |
Jabatan Infostruktur |
15. |
Puan Ezabarena Md Radzi |
Jabatan Infostruktur |
16. |
Puan Intan Syazlina bt Mohd Ali |
Malaysian Academy of SME & Entrepreneurship Development (MASMED) |
17. |
Dr. Hamizah Mokhtar |
UiTM Cawangan Pahang |
18. |
Encik Muhammad Syafiq Kamaruzaman |
Unit Integriti |
19. |
Norhafizah bt Che Mat |
Universiti Teknologi MARA Cawangan Kedah |
20. |
Encik Hadzli Ishak |
Universiti Teknologi MARA Cawangan Kedah |
21. |
Encik Shariful Amran bin Abd Rahman |
Universiti Teknologi MARA Cawangan Kelantan |
22. |
Encik Mohd Elfee Abd Rashid |
Universiti Teknologi MARA Cawangan Negeri Sembilan |
23. |
Puan Rafizah Mohd Nor |
Universiti Teknologi MARA Cawangan Pahang |
24. |
Puan Noor Junaini Arwin Yaacob |
Universiti Teknologi MARA Cawangan Pahang |
25. |
Encik Mohd Ikhsan Md Raus |
Universiti Teknologi MARA Cawangan Pahang |
26. |
Puan Ainatul Fathiyah Abdul Rahim |
Universiti Teknologi MARA Cawangan Pahang |
27. |
Sr Dr Kartina Alauddin |
Universiti Teknologi MARA Cawangan Perak |
28. |
Puan Jufiza Ab Wahab |
Universiti Teknologi MARA Cawangan Perak |
29. |
Prof. Madya Ts. Dr. Norhafizah Abdul Rahman |
Universiti Teknologi MARA Cawangan Perak |
30. |
Dr Lyly Nyl Ismail |
Universiti Teknologi MARA Cawangan Pulau Pinang |
31. |
Ts. Dr. Viduriati Binti Sumin |
Universiti Teknologi MARA Cawangan Sabah |
32. |
Puan Lenny James Matah |
Universiti Teknologi MARA Cawangan Sabah |
33. |
Encik Marius Benedict |
Universiti Teknologi MARA Cawangan Sabah |
34. |
Puan Betsy Jomitin |
Universiti Teknologi MARA Cawangan Sabah |
35. |
Encik Yusri Sawani |
Universiti Teknologi MARA Cawangan Sarawak |
36. |
Puan Nur Ain Abu Bakar |
Universiti Teknologi MARA Cawangan Sarawak |
37. |
Encik Mohammad Hisham Alias |
Universiti Teknologi MARA Cawangan Selangor |
{/tabs}
Kampus
BIL | NAME | PTJ |
---|---|---|
1. | Madam Siti Rahayu Sarman | UiTM Cawangan Johor |
2. | Dr. Junaida Ismail | UiTM Cawangan Kedah |
3. | Dr. Nik Zam Nik Wan | UiTM Cawangan Kelantan |
4. | Dr. Najihah Hanisah Marmaya | UiTM Cawangan Melaka |
5. | Dr. Nur Nadia Dzulkifli | UiTM Cawangan Negeri Sembilan |
6. | Mr. Mohd Ikhsan Md. Raus | UiTM Cawangan Pahang |
7. | Prof. Madya Sr. Dr. Thuraiya Mohd | UiTM Cawangan Perak |
8. | Dr. Rizauddin Saian | UiTM Cawangan Perlis |
9. | Dr. Lyly Nyl Ismail | UiTM Cawangan Pulau Pinang |
10. | Madam Nasrah Naharu | UiTM Cawangan Sabah |
11. | Mr. Yussri Sawani | UiTM Cawangan Sarawak |
12. | Mr. Abd Razak Abu Kassim | UiTM Cawangan Terengganu |
13. | Dr. Norazlina Ahmad | UiTM Cawangan Selangor |
{tab title="Fakulti" class="green"}
Fakulti
NO | NAME | PTJ |
---|---|---|
1. | Dr. Nurul Izzati Osman | |
2. | Dr. Shifa Faizal | |
3. | Madam Janette Jannah Poheng | |
4. | Dr. Shireena Basree Abdul Rahman | Faculty of Education |
5. | YM Raja Puteri Saadiah Raja Abdullah | Faculty of Hotel & Tourism Management |
6. | Madam Hairani Wahab | Faculty of Information Management |
7. | Madam Norina Ahmad Jamil | Faculty of Business Management |
8. | Dr. Nurulhuda Abd Rahman | Faculty of Accountancy |
9. | Prof. Madya Dr. Maryati Md Dasor | |
10. | Madam Siti Nur Anisah Aani | |
11. | Prof. Madya Dr. Hedzlin Zainuddin | Faculty of Applied Sciences |
12. | Dr. Emida Mohamed | Faculty of Health Sciences |
13. | Dr. Natrah Abdullah @ Dolah | Faculty of Computer & Mathematical Sciences |
14. | Dr. Thenmolli Vadeveloo | |
15. | Madam Siti Fadhilah Abdul Hamid | Faculty of Sports Science & Recreation |
16. | Sr. Dr. Ani Saifuza Abd Shukor | Faculty of Architecture, Planning & Surveying |
17. | Madam Mazlina Mohamad Mangsor | Faculty of Law |
18. | Dr. Leny Suzana Suddin | Faculty of Medicine |
19. | Madam Siti Fatahiyah Mahamood | Academy of Contemporary Islamic Studies (ACIS) |
20. | Madam Raihan Binti Musa | Akademi Pengajian Bahasa |
21. | Madam Azrena Wan Chik | |
22. | Ts. Dr. Mohd Erman Maharam | Faculty of Film, Theatre & Animation |
23. | Faculty of Art & Design |
{tab title="Jabatan" class="orange"}
Jabatan
{tab title="Tanggungjawab Ketua Unit Kualiti" class="red"}
Tanggungjawab Ketua Unit Kualiti
Tanggungjawab Ketua Unit Kualiti (KUK):
KUK bertanggungjawab mentadbir Pelan Kualiti dan mempunyai kuasa untuk menguruskan semua kerja yang memberi kesan kepada kualiti. KUK akan memimpin aspek berkaitan pembangunan, pelaksanaan, komunikasi dan penyelenggaraan dasar-dasar dan prosedur sistem kualiti yang telah diluluskan dan sedang berkuatkuasa.
Tanggungjawab
- Bertanggungjawab kepada Ketua PTJ untuk merangka, merancang dan mengurus pembangunan dan pelaksanaan matlamat, objektif, dasar, prosedur dan sistem yang berkaitan dengan kualiti dan jaminan kualiti.
- Membangun, melaksana, berkomunikasi dan mengekalkan pelan kualiti bagi memastikan kepatuhan kepadasemua keperluan peraturan, piawaian dan perundangan.
- Menyediakan perancangan tahunan latihan dan aktiviti kualiti PTJ.
- Merancang, menyelaras dan memantau pergerakan/aktiviti/infrastruktur kualiti PTJ dan UiTM (seperti EKSA, KIK, Bulan & Hari Inovasi, perlaksanaan dan penyelenggaraan SPK, Penilaian Kendiri, Audit, AKNC dan Kecemerlangan Operasi (OE)).
- Mengukur pencapaian proses-proses utama dan sokongan sistem pengurusan kualiti PTJ.
- Mengurus analisis data pencapaian dan penyediaan laporan penambahbaikan.
- Menyediakan permohonan peruntukan belanjawan tahunan aktiviti kualiti PTJ.
- Menggerakkan pembudayaan kualiti di kalangan semua warga PTJ.
- Mengemaskini maklumat berkaitan kualiti di PTJ dan menyampaikan kepada semua warga.
- Bertindak sebagai pakar rujuk pelaksanaan kualiti PTJ.
- Menjadi pengantara InQKA bagi menggerakkan kualiti selari dengan matlamat UiTM.
- Menghadiri mesyuarat penyelarasan kualiti dan seumpamanya di peringkat UiTM.
- Membantu InQKA melaksana Penilaian Luaran (External Review) di PTJ lain dan membuat laporan.
- Mengurus dan mengambil bahagian dalam lawatan dan penilaian Pemeriksa Luar (External Examiner).
- Menjadi Timbalan Pengerusi Jawatankuasa Jaminan Kualiti PTJ dengan terma rujukan yang telah ditetapkan oleh InQKA seperti berikut:
- Menyelaras perlaksanaan aktiviti jaminan kualiti PTJ mengikut keperluan COPPA dan COPIA dan Sistem Pengurusan Kualiti (SPK).
- Mengurus dan melaksana Penilaian Kendiri PTJ secara berkala dengan mengambil kira isu-isu Laporan Audit Kualiti / Penilaian Kendiri (dalaman atau luaran) atau maklumbalas pihak berkepentingan dan mencadangkan tindakan susulan.
- Melaporkan hasil Penilaian Kendiri kepada pengurusan dan warga PTJ.
- Membantu PTJ di dalam persediaan lawatan penilaian luaran.
- Menyediakan log penemuan Penilaian Kendiri PTJ dan cadangan penambahbaikan (jika ada).
- Membuat analisa keseluruhan perlaksanaan jaminan kualiti UiTM.
- Membantu InQKA menyediakan Laporan Penilaian Kendiri dan Cadangan Penambahbaikan jaminan kualiti UiTM.
- Menyelaras lawatan dan laporan akreditasi dan merangka pelan tindakan untuk dikemukakan kepada pengurusan PTJ.
{/tabs}
SISTEM KUALITI
S1: Apakah itu Self-Review Report (SRR)?
J1: Self-Review Report (SRR) merupakan penilaian prestasi PTJ berdasarkan institusi atau program dalam memenuhi semua keperluan dalaman dan luaran secara berkala untuk mengenal pasti dan memperbaiki kelemahan dalam sistem. Hasil Self Review adalah SRR yang menjadi bahan rujukan utama Penilaian Luar (ER).
S2: Bagaimanakah pelaporan SRR disediakan?
J2: Pelaporan SSR MESTI dihasilkan secara berkala setiap tahun berdasarkan garis panduan daripada InQKA dengan menggunakan eSRR. Pengurusan tertinggi MESTI meneliti, membincangkan dan mengambil tindakan bagi masalah yang ditemui.
J3: Chief Quality Officer (CQO) iaitu Dekan/Rektor/Ketua Pusat bertanggungjawab penuh untuk menghantar SRR yang telah diluluskan kepada InQKA.
S4: Bagaimanakah SRR hendak dihantar kepada InQKA?
J4: CQO perlu menghantar e-mel pemakluman penghantaran laporan bersama dengan pautan folder eSRR di Google Drive (GD) yang telah ditetapkan sebagai perkongsian (sharing) dengan pihak SKKO ke qsoe.inqka@uitm.edu.my.
S5: Bilakah pihak PTJ perlu menghantar Self-Review Report (SRR)?
J5: SRR bagi tahun sebelumnya perlu dihantar ke InQKA selewat-lewatnya pada 31 Mac bagi tahun semasa.
Contoh: SRR Fakulti Perakaunan Tahun 2022, tarikh akhir penghantaran adalah pada 31 Mac 2023.
S6: Bilakah Penilaian Luar Integrated Quality Management System (iQMS) akan dijalankan?
J6: Penilaian Luar iQMS akan dijalankan pada setiap minggu kuliah dan setiap kitaran mengambil masa selama 2 tahun. Jadual pelaksanaan boleh dirujuk melalui pautan ini https://inqka.uitm.edu.my/staging/index.php/service-english/quality-management-system-and-operational-excellence#schedule
S7: Adakah PTJ boleh menganjurkan Kursus Audit Dalaman dan mendapatkan sijil daripada pihak InQKA?
J7: Ya, PTJ boleh menganjurkan Kursus Audit Dalaman. Sijil boleh dimohon daripada pihak InQKA dengan menghantar surat rasmi kepada Penolong Naib Canselor InQKA. Pihak InQKA akan membuat pelantikan penceramah yang terlibat dan menyediakan modul kursus.
S8: Adakah peserta yang tidak lulus dalam ujian Kursus Audit Dalaman layak dilantik sebagai Auditor?
J8: Peserta yang tidak lulus dalam ujian Kursus Audit Dalaman tidak boleh dilantik sebagai Auditor kerana kursus dan ujian yang diberikan bertujuan untuk menilai tahap kompetensi dan kelayakan peserta untuk menjadi seorang Auditor.
KECEMERLANGAN OPERASI
S1: Apakah yang membezakan Kecemerlangan Operasi (OE) dan Kumpulan Inovatif dan Kreatif (KIK)?
J1: OE memberi fokus terhadap penambahbaikan proses kerja manakala KIK memberi fokus terhadap inovasi yang dihasilkan untuk menambahbaik serta meningkatkan kecekapan pengurusan.
S2: Bilakah tarikh akhir penyediaan maklumat OE dalam sistem Online Process Improvement Register (OPIR)?
J2: Maklumat OE boleh dikemaskini dan dimuat naik ke dalam sistem OPIR selewat-lewatnya pada 31 Disember bagi setiap tahun semasa.
S3: Bilakah penilaian OE akan dijalankan?
J3: Proses penilaian OE tahun semasa akan dijalankan pada bulan Julai hingga Oktober pada tahun berikutnya.
Contoh: OE yang dihantar pada tahun 2021 dinilai pada bulan Julai 2022.
S4: Bagaimanakah pelantikan Jurulatih OE (OE Trainer) dibuat?
J4: Pelantikan Jurulatih OE dibuat oleh pihak InQKA selepas staf yang berkenaan menghadiri kursus OE anjuran InQKA.
S5: Bagaimanakah staf ingin mendapatkan akses kepada sistem OPIR?
J5: Untuk mengakses sistem OPIR, staf perlu memberikan nombor pekerja kepada pihak SKKO supaya nama boleh didaftarkan ke dalam sistem tersebut. Sistem boleh diakses oleh semua OE Trainer, KUK dan Ketua Jabatan melalui https://opir.uitm.edu.my/ dan log masuk perlu menggunakan ID dan kata laluan SSO UiTM.
S6: Berapakah bilangan ahli pasukan Kecemerlangan Operasi?
J6: Bilangan ahli pasukan Kecemerlangan Operasi bergantung kepada keperluan PTJ untuk melaksanakan penambahbaikan sesuatu proses kerja. Walaubagaimanapun, pihak InQKA mencadangkan bilangan ahli yang bersesuaian bagi satu proses kerja adalah seramai 6 orang.
S7: Bagaimanakah pelaporan OE perlu dibuat?
J7: Pelaporan OE perlu diisi di dalam sistem OPIR beserta dengan dokumen bukti yang telah disahkan oleh Ketua Jabatan. Pelaporan ini terdiri daripada Perancangan dan Inisiatif PTJ, Hasil OE dan Impak penambahbaikan proses kerja.
S8: Apakah dokumen-dokumen yang perlu dimuat naik ke dalam Sistem OPIR?
J8: Dokumen yang perlu dimuat naik perlulah berkaitan bagi menyokong laporan yang dinyatakan seperti petikan minit mesyuarat, surat pelantikan, gambar dan laporan yang telah disahkan oleh Ketua Jabatan. Had maksimum bagi satu dokumen bukti adalah 1MB.